Translate

måndag 25 september 2017

Varför heter det SMÖRGÅS?




Enligt Wikipedia så står det så här om vad ordet Smörgås kommer ifrån:

Ordet smörgås är av omdiskuterat ursprung. Det kan spåras tillbaka till då man i stugorna kärnade sitt eget smör. Vid kärnandet steg små smörklumpar upp till mjölkytan och drev omkring likt gäss. En sådan smörklump passade utmärkt att lägga på en skiva bröd. Denna betydelse av ordet finns belagd i svenskan sedan 1538. Trots det språkliga ursprunget, har ordet smörgås fått en annan pluraländelse då det blir smörgåsar i flertal. 
Inte Smörgäss då? 😁 😄

Men jag tar inget smör på mina Smörgäss, så vad ska jag kalla mitt bröd för? Macka kanske. 😄 😄

Idag har SOLEN tittat fram nästan hela dagen. Och inte har det varit blåsigt konstigt nog.
Härliga SOL! Jag blir glad när den tittar fram.







Inga kommentarer: